
A legtöbbet vitatott témához értünk, mely aztán tényleg megosztja az SL lakóit is. Ez pedig nem más, mint a TeenSL kérdése.
A Second Life amerikai rendszer, így a TeenSL rendszere is amerikai mintára alakult ki. Mivel maga a Second Life 2007-ben arról lett híres, hogy itt virágzik a szerencsejáték és a szex, Lindenék ezzel a lépéssel próbálták elszeparálni a 14-18 év közötti fiatalokat - azaz a tinédzsereket - ettől a veszélyes közegtől. Azóta sokminden változott: a szerencsejáték tiltva lett, a szexualitáson és erőszakosságon alapuló tartalmak pedig Adult SIM-ekre lettek száműzve. Tavaly pedig az egyik Linden is megkérdőjelezte a TeenSL elszeparáltságát.
Mi is a TeenSL? Ha egy 14 éven felüli de 18 éven aluli regisztrál a Second Life honlapján, akkor automatikusan a TeenSL-be kerül. Ehhez azonban szülői engedély szükséges, ami annyiban nyilvánul meg, hogy regisztráláskor a Linden bankkártyaszámot vagy PayPal számlát vagy mobiltelefonszámot kér. A tinédzserek ezeket az adatokat nem tudják megadni, mivel tudtommal 18 éven aluliak nem rendelkezhetnek magasabb szintű kártyával, csakis, ha a szülő adja meg... Amennyiben sikerül a regisztráció, a játékos a TeenSL-be kerül, ahol önkéntes fegyület mellett lehetnek. A TeenSL-be csakis ők léphetnek be, a 18. év elérése után át is kerülnek a rendes Second Life-ba.
Tehát mint látjátok, a TeenSL és a SL két különböző dolog. Egymástól elszeparált, így a tinik védve vannak az olyan tartalmaktól, amik veszélyesek lehetne számukra. Igenám, de a Lindenék szeretnék, ha az oktatás fontos szerepet kapjon az SL-ben, de hogyan lehessen múzeumokat, kiállításokat tartani, ha az SL-be a tinik nem léphetnek? Hogyan lehessen oktatási centrumokat létesíteni a TeenSL-be, ha oda meg a tanárok nem léphetnek be?
Ezenkívül még sok furcsaságra találhatunk. Miért hozták létre az Felnőtt igazolási rendszert (Adult Verification)? Miért száműzték a Felnőtt tartalmakat külön SIM-ekre (Zindra)? Talán azért, mert ők is tudják, hogy vannak tinédzserek a nagy kalapban is? Esetleg készülnek felszámolni a TeenSL rendszerét, és egybevegyítenék a fiatalokat a felnőttekkel, és csak valamilyen döntésre várnak?
Hogy személyesen mi erről a véleményem? Annakidején ugyanez a kérdés merült fel bennem a szerepjátékokkal kapcsolatban is, mivel a tinédzserek és a fiatalok teljesen máshogyan állnak hozzá a játékhoz, mint azok, akik már idősebb, tapasztalt rókák. Más mentalitás, generációs különbségek, amik feszültséget teremtenek. De aztán ott is rájöttek a játék készítői, hogy a tinédzserek sokkal potenciálisabb vevői kört jelentenek, mint az idősebb, érettebb korosztály, így ők kerültek a középpontba. Hogy mi lesz a többiekkel? Egyszerű: tolerancia kérdése az egész, "vagy megszoksz vagy megszöksz".
Ugyanez fog történni a Second Life-fal is. A tinédzserek előtt meg fog nyílni az SL, és elegendő lesz az Adult Verification rendszer ahhoz, hogy igazolják, ők már 18 éven felüliek, és látogathatnak felnőtt tartalmakat. Nekünk pedig meg kell szokni a helyzetet. Személy szerint én nem mondom azt, hogy ne jöjjenek be tinédzserek az SL-be - szülői felügyelettel, vagy felelős felnőtt jelenlétével miért ne fedezze fel ezt a világot? Ha pedig nem csinálja meg az Adult Verificationt, és nem adja meg a bankkártya adatait - azaz nem lesz előfizetős, akkor miért is ne tenné? Szerintem ha nem akarja, akkor nem is fog olyan tartalmat megkeresni, amivel bajba kerülhet. Ha pedig kirakjuk a táblát, hogy CSAK FELNŐTTEKNEK, akkor az olyan, mint a bikának a vörös posztó...
Vagy túl liberális lennék?
Utolsó kommentek