HTML

Tippek és trükkök

Mit tegyünk, ha csak csetelni akarunk az SL-ben? Vagy csak állandóan bent lenni?
Vannak olyan alternatív kliensek, amelyekkel csatlakozhatsz a Second Life-hoz anélkül, hogy terhelnénk a 3d grafikával a gépünket. A Metabolt és a Radegast textalapú kliens, Windowsnál .NET, Linuxnál Mono-t kell feltelepíteni hozzá. Mobiltelefonra is van kliens, leginkább a modernebbekre. A Mobile Grid Client-et Androidra, a Pocket Metaverse és a Sparkle IM I-Phone-ra. Bővebben a TPV listán...

Ideiglenesen feltöltés a Phoenix Viewer-rel
Az Phoenix "volt-Emerald" Viewer (és néhány alternatív kliens, mint pl. a Cool Viewer) egyik leghasznosabb tulajdonsága, hogy ingyenesen ideiglenesen lehet feltölteni vele bármit.
Bővebben...

Hogyan lehet Second Life-ból küldeni képet a Facebook-ra?
Igaz, hogy bonyolult, de SL2-ből ez is lehetséges. Most elmondom, hogyan...
Bővebben...

Mi hova lett az SL2-ben?
Keresed az SL2-ben azokat a funkciókat, amiket megszoktál a régi kliensben. Lindenék a beta idejében összegyüjtöttek néhányat, mit hol találhatsz. Sikeres keresgélést!
http://wiki.secondlife.com/wiki/Viewer_2_Moves

Rejtett menüpontok
SL2-ben is vannak rejtett menüpontok. A CTRL-ALT-D gombbal itt is elérhető az Advanced menü-t, de a CTRL-ALT-Q gombbal a Develop menü-t érheted el.
Még több trükk...

Címkék

Utolsó kommentek

A Second Life és az oktatás - riport Dr. Ollé Jánossal

2010.05.05. 13:24 :: Scandal Douglas

Egy várva várt pillanat jött el nemrégiben, hiszen a ELTE PPK egyik tanára azon kísérletezik a kollégáival, hogyan lehetne a Second Life-ot felhasználni oktatási célokra. Erről cikkeztem is, és ígértem nektek, hogy ki fogom kérdezni Dr. Ollé Jánost erről, és tapasztalatairól. 

Üdvözlöm, tanár úr.
Üdvözlöm, örülök a beszélgetésnek és a megkeresésnek.
 
Mikor találkozott először a Second Life-fal?
Janos Waldron néven 2008. március 21-én regisztráltam. Sajnos arra már nem emlékszem, hogy hogyan találtam rá.
 
Mik voltak az első tapasztalatai?
Elég sokáig időztem a kezdők szigetén :-)
 
 
Készített-e tananyagot az SL-lel még csak ismerkedők számára? Ha igen, ezeket hol lehet megtalálni?
Nem készült ilyen anyag. Tapasztalatom szerint, hogy ha az SL oktatási helyzetben, tanórán kerül elő, akkor egy rövid 10-15 perces bemutató elegendő ahhoz, hogy a hallgatók nekivágjanak a virtuális világnak. Az alaposabb megismeréshez természetesen ennél lényegesen több időre van szükség, de ennyi elegendő az első SL-ben töltött óra aktív és eredményes felhasználásához. A programkörnyezet, különösen az új változat meglehetősen jól használható, azokban a csoportokban, akikkel próbálgattuk, 20-30 percen belül általában már a tárgyak kialakítását és formálását is saját maguktól felfedezték. Szerintem középiskolások esetén szintén nincs szükség tananyagra, vagy ha igen, akkor a haladó szinten kell kezdeni. Általános iskolások esetén már inkább készíteni kellene.
 
Tervez-e az ELTE önálló szigetet az SL-ben?
A rövid válasz: IGEN :-) A hosszú válasz: igen, remélem nemsokára meglesz.
 
Tanított-e már az SL-ben?
Igen. Több kísérleti jellegű órát szerveztünk, ezek egy részének voltak olyan szakaszai, amiben oktatási tevékenység is volt.
 
Milyen előnyei és nehézségei vannak az SL-ben történő oktatásnak?
Előnyként természetesen említeni kell a valós tértől való függetlenséget, hiszen ez a rendszer egyik alapeleme. A résztvevők motiválására kiválóan alkalmas a változatos környezet és az érdekes tartalmak, illetve a sokoldalú formálás és alakíthatóság. A nehézségek, vagy inkább tanári feladatok szerintem igen hasonlóak a valós térben történő tanításhoz. Például: hiányzik a folyamat reprodukálhatósága, az oktatás egyszeri és megismételhetetlen folyamat. Nem gondolom, hogy SL-ben nehezebb tanítani, inkább úgy fogalmaznék, hogy más jellegű feladatokat jelent a tanítás.
 
A magyarok közössége is próbálkozott már néhányszor oktatással, melyek rendre kudarcot vallottak. Aláírom, hogy egy baráti társaságon belül nehéz a viccelődés miatt elkezdeni az órát. Mit javasolna az amatőr, képzetlen tanároknak, ha oktatni szeretnének? Milyen fegyelmezési eszközöket találhatunk meg az SL-ben?
Ha a valós térben is jó tanárok, akkor SL-ben sem lesz olyan nehéz. A jó tanításra nincs egyszerű recept, nincs olyan javaslat, ami alapján biztosan sikeres lesz az óra. A fegyelmezés a valós térben történő tanítás során is komoly gondokat okoz és gyakori a kérdés, hogy a pedagógia adjon gyors, egyszerű, "instant" választ arra, hogy hogyan lehet hatékonyan fegyelmezni. Az ilyen egyszerű kérdés hasonlóan egyszerűen szoktunk válaszolni: jól kell tanítani és akkor nem lesz szükség a fegyelmezésre. A fegyelmezés az oktatási folyamatnak egy kényszerből adódó, sokszor nevetséges direkt szabályozás, amire a legtöbbször azért van szükség, mert az indirekt tanári eszközök nem működnek. Ennek egyértelműen az az oka, hogy a tanár rosszul tanított. Rosszul mérte fel a tanulók sajátosságait nem hozzájuk igazodva tervezte meg az oktatási folyamatot, nem gondolta át, hogy mivel fogja őket folyamatosan motiválni az aktív részvételre, nem a helyzetnek és a várható teljesítménynek megfelelő tanulásszervezési formát választott, nem gondolta át megfelelően a saját tanári szerepét, stb. Számos oka lehet annak, hogy kialakul a fegyelmezetlenség, de szinte kivétel nélkül visszavezethető a gyenge minőségű tanári tevékenységre. Ez az SL-ben és a valós térben egyaránt érvényes.
 
Ön szerint van-e Magyarországon jövője a távoktatásnak az SL-en keresztül? Hogyan látja a mostani hallgatók hozzáállását a témához?
Szerintem van jövője, de ez még távolinak látszik, igaz az információs társadalom gyors változásában a "távoli" csak nehezen megfogható. Az SL-ben történő oktatáshoz alapvető feltétel lenne, hogy a leendő tanulók egyébként is tudják használni az SL-t, nem oktatási céllal és ez számukra természetes legyen. Ez jelenleg elég távoli, a szervezettebb tömegoktatással pedig ettől a ponttól kezdve lehetne érdemben foglalkozni. A hallgatók többsége a kísérleti óráinkon várakozásainkhoz képest elég negatívan állt az oktatás lehetőségeihez, igaz ebben szerepe volt a kísérleti jellegű óráknak is. Szerintem a digitális nemzedékben már nem jönnek elő reflexszerűen azok a vélt vagy valós félelmek, amelyek az SL-ről való gondolkodást árnyalják és az ebben történő oktatás lehetetlenségét mondatják ki a tanulókkal. A többség nem fél attól, hogy az SL hatására vége a világnak, az emberek bele fognak őrülni, tönkremegy a valós életük, elszegényednek, elmagányosodnak, stb. A hallgatók látják a lehetőséget, de ahhoz, hogy ez tényleges is működjön, átgondolt, szervezett, megfelelő tartalommal és tevékenységekkel felépített oktatási környezetek kellenek.

A magyar fiatalok között nem nagyon népszerű a Second Life - ennek több oka is van. Valahogyan mégis népszerűbb világszerte, mint nálunk, még a szomszédos országokban is. Ön szerint hogyan lehetne népszerűbbé tenni a Second Life-ot?
A vertikális jellegű népszerűsítésben nem hiszek, vagyis ha kihirdetjük, hogy ez bizony nagyon jó, akkor azt nem nagyon fogja elhinni nekünk ez a generáció. Érdekes helyszíneket kell felépíteni, érdekes közösségi programokat kell szervezni és egymástól fogják hallani, hogy ez nem is olyan rossz dolog, sőt. Az SL-ben rengeteg a lehetőség, de a környezetet kreatívan kell alakítani ahhoz, hogy ez egy kezdő számára is vonzó legyen. Az SL népszerűsítéséhez még szükséges lenne, hogy más web2-es alkalmazásokkal hatékonyan integrálják. Ha valamit böngészek az interneten, akkor Twitteren azonnal meg tudom osztani másokkal, de néhány kattintással akár a Facebook közösséggel is. Az SL-ben ez még nem adott, a virtuális környezet térképe már a Google Map térképhez hasonlóan használható, de más web2 jellegű, vagy ilyen tevékenységet megalapozó alkalmazások nincsenek integrálva.
 
Sokan aggódnak amiatt, hogy a Second Life függővé tesz. Ön mit javasol tanulóinak, hogyan használják a Second Life-ot anélkül, hogy bezárják magukat ebbe a világba, és elveszítsék a kapcsolataikat a rokonaikkal, elveszítsék a realitásukat?
Engem kicsit dühít, hogy ha valami olyasmiről beszélünk, aminek köze van a számítógéphez, akkor mindig előkerül a függőség. Ez egy valós probléma, de nem olyan nagy, mint amilyennek gondoljuk, vagy amilyenné tesszük. A könyvfüggőség is érdekes jelenség, de senkinek nincs vele komolyabb baja. A függőség általában rossz hatással lehet az egyén életvezetésére, ebben szerintem az SL, vagy más függőségek között legfeljebb a formában van jelentős különbség. Ha egy felhasználónak megfelelő családi és baráti kapcsolatai vannak, akkor a függőség nem jut el abba a félelmetes szakaszba, amit senkinek sem kívánunk. Az ember valós fizikai szükségletei mindig éreztetik hatásukat és a valós környezetéből nem tud átköltözni az SL-be, ezért ez így leírva ebben a formában, hogy elveszíti a realitását, elég nehezen elképzelhető. Régen sokan elhitték, hogy az Internet majd elmagányosítja az embert. Akik még ezt gondolják, regisztráljanak a Facebookra, vagy számolják össze, hány ismerősük van az Iwiwen, esetleg beszélgessenek Skype-on keresztül egy másik földrészen élő rokonukkal, esetleg közvetítsék élőben, hogy mi történik körülöttük és számolják meg, hogy ezt hányan nézik online és máris meglátják ennek a jelenségnek egy másik oldalát. Szerintem sokkal inkább az a gond, hogy az internetnek köszönhetően az ember nem tud elbújni, nem tud magányos lenni még annyira sem, amennyire lehet hogy reálisan szükség is lenne rá. Ha a felhasználó megfelelő családi, baráti környezetben él, akkor lényegesen kisebb a függőség veszélye.
 

illusztráció: http://www.nmc.org/macarthur/rheingold-second-life

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://slhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr271976370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Boorisz (törölt) 2010.05.05. 20:13:08

Kíváncsi vagyok tényleg lesz e sziget. Ha igen sok szerencsét a trollokhoz.
Kíváncsi vagyok hogyan fogják kivédeni a tanórák alatt bejövő "Hol találok munkát?" és hasonló kérdéseket.
(Na de most már elég legyen a negatívumból, sok sikert nekik.)

noracska · http://locoling-club.com 2010.05.05. 22:03:05

Ha valaki komolyan gondolja az oktatást sl-ben, az bizony ugyanúgy felkészül, mint egy rl oktatásra. Egyébként meg egy kis humorral vagy erős karakterrel ezek nem jelentenek problémát, inkább a technikai és tartalmi rész.

Boorisz (törölt) 2010.05.06. 10:35:51

Meg tegyük azt hozzá, hogy egy sl oktatásara csak olyan megy el akit érdekel és tud viselkedni. Meg ha rájön hogy nem érdekli akkor szépen odébb áll minden balhé nélkül, nem zavarva a többieket.
Legalább is én ezt szoktam csinálni.

Scandal Douglas · http://slhungary.blog.hu 2010.05.06. 10:51:18

Trollok... Vérpistik... Minden egyes helyen vannak ilyen személyek, és ezt el kell fogadni. Ahogyan azt is, hogy ők vannak kisebbségben, de ők a leghangosabbak. A kívülállók nekik köszönhetően megbotránkoznak, és miattuk elitéli az egész közösséget. Ez nem csak az SL-re igaz - igaz a szerepjátékra, a fórumokra, stb.
Nem tisztem az megmondani, hogyan kell őket lekötni. Mert bizonyára érdekelheti őket valami, de csak az a része, amit csak ő érdekel. Amilyen kérdésekre szerintem senki sem készül fel. Valamint hiába tudjuk a helyes választ, valószínű, hogy nem fogadja el a választ, mert az neki nem tetszik.

noracska · http://locoling-club.com 2010.05.06. 13:59:34

Az oktatás SL-ben szerintem nem egy rl iskola tükörképe. A virtuális világokban nem kéne egy kocka házat készíteni és ott padokra leültetni a diákokat. Sokkal inkább rl-ben nehezen megoldható dolgokat megvalósítani, mint kísérletek, építés, más kultúrák megismerése, nyelvgyakorlás, stb. és ha ezeknek az "összejöveteleknek" a témáját előre meghirdetik, nem fognak lámák ott megjelenni, vagy ha igen, akkor sem kevernek, mert bolondot csinálnak magukból. Olvastam, hogy pl. nővéreket oktatnak sl-ben. Gondolom, elég zárt közösség, nem hinném, hogy trollok fognak ott megjelenni.

Boorisz (törölt) 2010.05.06. 14:04:50

Hány ember tud a nővérképzésről?
Hány ember fog tudni erről?
Hány ember fogja azt hinni mekkora poén névtelenül beszólni egy egyetemi tanárnak?
Vagy csak simán tönkre tenni mások munkáját mert az jó hecc?
Ha körülnézel minden Magyar helyen fogsz látni valakit aki tett már tönkre valamit mert jó hecc volt. Lehet az illető később megbánta és tett már sok jót, de akkor is megtette. Lehet hogy éppen egy oktatást tett tönkre.

Scandal Douglas · http://slhungary.blog.hu 2010.05.06. 14:41:58

Mindenre van megoldás. Egy előadás lehet nyitott, lehet zárt. Gondolom, ha zárt, akkor csak meghívásos alapon megy. Gondolom, a szabályok is le vannak fektetve.
Ha viszont nyílt az előadás, akkor tényleg feltűnhetnek olyanok (nem szeretem a troll szó használatát), akik csak zavarhatják az előadást. Gondolom, ilyenekre is van megoldás, de az is lehet, hogy feltűnnek, egy-két HOOO-t elnyomnak, aztán eltűnnek, ha látják, nincs zene, és nincs, aki reagál stb...

noracska · http://locoling-club.com 2010.05.10. 07:47:14

Akinek annyi esze van, hogy egy HOOO-t elnyomjon, nagyon valószínű, hogy egy nővéreknek szóló előadásról kb egy perc alatt eltünik. Vagy azért, mert egy büdös szót sem ért belőle, vagy azért, mert kirugják, mint egy igazi iskolából. Megjegyzem, a magyarokat még olyan veszély nem fenyegeti, hogy olyan oktatásra esnek be, ahol magyarul is beszélnek (legalábbis nagyon kevés). A nyilvános rendezvényeken RL-ben is vannak hülyék.

noracska · http://locoling-club.com 2010.05.10. 07:48:13

Ja, és hány ember tud róla? Hát akit érdekel és utánanéz.